Czym różni się przychód od dochodu?
Pojęcia przychód i dochód brzmią podobnie, lecz oznaczają zupełnie co innego. Tych określeń nie warto używać wymiennie, gdyż mogą wprowadzić w błąd ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Działalność gospodarcza może mieć ogromne przychody i jednocześnie być “na minusie”.
PRZYCHÓD – koszty uzyskania przychodu = DOCHÓD
Przychód to wszystkie kwoty należne firmie (łączna wartość sprzedaży dóbr, towarów i usług). Po odjęciu od przychodu wydatków przedsiębiorstwa, czyli kosztów uzyskania przychodu, otrzymamy dochód.
Co warto wiedzieć o dochodzie?
- Dochód netto, czyli kwota, która realnie zostaje na koncie firmy lub powinna zostać, gdy wszyscy klienci zapłacą, po odjęciu podatku dochodowego.
- Odejmując od przychodu koszty jego uzyskania, otrzymujemy dochód brutto.
- Podatku dochodowego ani podatku od usług i towarów (VAT) nie można wrzucić w koszty.
Dochód brutto = przychód – koszty uzyskania przychodu
Dochód netto = (przychód – koszty uzyskania przychodu) – podatek dochodowy
Czy warto mieć dochód?
Wielu właścicieli firm stara się tak kalkulować swoje koszty, by nie wykazać dochodu i nie musieć płacić podatku dochodowego. Więc, jak to jest?
- Patrząc z jednej strony, działalność gospodarcza nie musi mieć dochodu, by funkcjonować – może uzyskiwać przychód, który będzie pokrywać wynagrodzenie pracowników, koszty prowadzenia firmy, należności dla podwykonawców i firma będzie wychodzić “na zero”.
- Patrząc z drugiej strony, to właśnie dochód świadczy o wartości przedsiębiorstwa, o tym, że działa sprawnie i zarabia na siebie, gromadząc środki na inwestycje lub poduszkę finansową (np. na gorsze miesiące).